نخستین انیمیشن دنیا در «شهر سوخته» ایران

پیش از انقلاب، باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته به هنگام کاوش در گوری ۵ هزار ساله، جامی را پیدا کردند که نقش یک بز همراه با تصویر یک درخت روی آن دیده می شد. در سال ۱۹۸۳ این اثر در قالب گزارش حفاری گروه ایتالیایی در نشریه ای به چاپ رسید.سال ها بعد منصور سجادی، باستان شناس ایرانی پس از بررسی این شی دریافت نقش موجود بر آن برخلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه‌ای که حرکت بز به سوی درخت را نشان می دهد.
هنرمند نقاشی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می کند. در سفال‌های شهر سوخته، که از متمدن‌ترین و پیشرفته‌ترین تمدن‌های باستانی در پنج هزار سال پیش است، نقش بز و ماهی بیش از هر نقش دیگری دیده می‌شود.



نورالدین زرین کلک، پدر انیمیشن ایران و رییس آسیفا در این باره گفت:  آسیفای ایران در حال تدوین فیلمی مستند است که به ویژگی های این اثر تاریخی می پردازد و با ترسیم لوگویی از آن پایان می یابد.
کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در مدت کوتاهی از محل دقیق نگهداری آن بی خبر بودند تا اینکه با کمک امین اموال موزه ملی ایران، جام سفالین در یکی از مخازن موزه شناسایی شد!
منصور سید سجادی، باستان شناسی که به وجود این انیمیشن بر جام سفالین به دست آمده از گوری در شهر سوخته پی برد، حرکت این اثر را به انیمیشنی امروزی تبدیل کرده است. مسئولان آسیفای ایران تمایل دارند با استفاده از اظهارات این کارشناس مبنی بر بررسی ظرف منقوش ارزش و اعتبار علمی مستند یاد شده را افزایش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد