دیوار جرجان

در دوره ساسانی و نزدیک به ۱۷۰۰ سال پیش دیوار بزرگ جرجان به طول ۲۰۰کیلومتر با نام های قزل آلان، سد اسکندر، سد انوشیروان، سد پیروز و دیوار دفاعی جرجان که طولانی ترین اثر معماری ایران باستان است طی ۹۰ سال ساخته شد.
دیوار بزرگ جرجان بعد از دیوار چین به طول شش هزار کیلومتر و سمیز آلمان به طول ۵۴۸ کیلومتر بزرگ ترین دیوار جهان است. البته گفتنی است که ایده ساخت دیوار چین نیز از روی همین بنا گرفته شده است .
به گفته کارشناسان علت ساخت این دیوار حمله اقوام مهاجری به نام هپتالی ها بود. این قوم مهاجم به دلیل طبیعت زندگی شان که تابع قواعد ایلی بود به دنبال مراتع بهتر، مرزهای شمالی ایران را مورد تهاجم قرار می دادند. به همین علت فیروز پادشاه ساسانی برای جلوگیری از هجوم هپتالی ها به کشور دستور داد تا طولانی ترین دیوار دفاعی کشور در مرز شمال شرقی ایران، شبیه به دیوار چین برای مقابله با ورود این قوم مهاجر ساخته شود. همان قومی که چینی ها نیز برای جلوگیری از هجوم آنها دیوار چین را ساختند. اما این دیوار که در زمان پادشاهان مختلف ساخته شده است نتوانست ایران را از گزند دشمنانش حفظ کند.

این اثر، از نظر موقعیت جغرافیایی طبیعی در امتداد ضلع شمالی جرجان رود کشیده شده و اکنون بقایای آن از دامنه بیلی لوه در غرب پارک ملی گلستان (شرق شهرستان کلاله) آغاز می شود و تا نزدیکی روستای صفاایشان و سواحل قدیمی دریای خزر در بخش گمیشان شهرستان (ترکمن) امتداد دارد. در سال ۱۳۷۸ دیوار جرجان به ثبت ملی رسید و از سه سال پیش تا کنون ادامه کاوش ها توسط هیات مشترک باستان شناسی ایرانی و انگلیسی در دیوار جرجان دنبال می شود.



ادامه مطلب ...

درباره هرکجا مطلب خواستین بگین

سلام به دوستان عزیزم


همونطور که خدمتتون عرض کردم درباره هرجایی که مطلب خواستین میتونید در قسمت نظرات اسم جایی رو که می خواین بگید تا من در اسرع وقت مطالبش رو براتون پیدا کنم و در این وبلاگ قرار بدم .


اگر هم احتیاج به کمک بیشتری داشتید میتونید به قسمت پشتیبانی مراجعه کنید تا سریعتر کمکتون کنم .



انتشار کامل‌ترین ترجمه‌ متن منشور کوروش

دکتر شاهرخ رزمجو، باستان‌شناس با اعلام این خبر بیان کرد: کار روی این کتاب را از چهارسال پیش با همکاری دکتر اروینگ فینکل و پارسا دانشمند آغاز کردم و به‌زودی کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود.


ادامه مطلب ...

چه نوع کیسه خوابی را بخریم ؟

برای اکثر گردشگران کیسه خواب جزء مهمی از سیستم خوابیدن در طبیعت را تشکیل می دهد. یک کیسه خواب خوب متناسب با قد شماست، حرارت بدن را حفظ میکند، وزن آن سبک و دارای قابلیت فشرده شدن است. مناسب ترین کیسه خواب مدلی معروف به مومیایی است.
گرمای کیسه خواب توسط ماده عایقی که در بین آن قرار دارد و باعث حبس هوا در بین خود میشود، بوجود می آید. این لایه، عایقی برای هوای گرم درون و هوای سرد بیرون کیسه خواب است. اینکه هر کیسه خواب در گرم نگه داشتن بدن چقدر میتواند موثر باشد، بستگی به مقدار این مواد عایق، ضخامت یا پف کردن آن، اندازه کیسه خواب (اگر اندازه بدن شما باشد) و استیل کیسه خواب دارد.


ادامه مطلب ...

آخرین یادداشت محمد علی اینانلو

 طبیعت ایران دارد از بین می‌رود. ما آخرین نسلی هستیم که می‌توانیم طبیعت بی‌نظیر این کشور را نجات دهیم.


ادامه مطلب ...

تاج محل

تاج‌محل (به هندی: I महल، به اردو: تاج محال)

آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود از همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه تصمیم گرفت پس از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.

ادامه مطلب ...

بوی خوش قورمه سبزی و رؤیای شیرین طاووس (3)

با سلام به خوانندگان گرامی، باید ذکر کنم که این مطلب قرار بود در شماره سوم فصلنامه مارسا چاپ بشه که بنا به دلایلی که بعضی از دوستان به بنده ارائه کردن، در حد یک نوشته باقی موند و چاپ نشد .



سلام به تک تک شما عزیزان که در این شماره هم همراه ما شدین و یا تازه به جمع ما ملحق شدین. اول از هرچیز برای دوستان جدیدمون و اون دسته از دوستای گلمون که به این عنوان ایراد میگیرن معنی این عنوان ذکر میکنم .

بوی خوش قورمه سبزی اشاره به ضرب المثل (کلّشون بوی قورمه سبزی میده ) است که اصلا هم اینطور نیست و رؤیای شیرین طاووس هم اشاره به خیلی از ما داره، که صبحمون رو برای رسیدن به هدفی والا به شب میرسونیم و برای رسیدن به طاووس جور هندوستان رو می کشیم علی الخصوص دانشجوهای عزیز دانشگاه پیام نور.

ادامه مطلب ...

جایگاه گردشگری در استان گلستان

استان گلستان با دارا بودن تمام قابلیت های ذکرشده در کنار تنوع قومی و نژادی می تواند به عنوان استان هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد. این استان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب های مهم گردشگری کشور به شمار می آید، اقلیم های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی های بارز استان گلستان است ولی با وجود این توانمندی ها، سهم استان از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است. استان گلستان به لحاظ موقعیت مکانی داشتن عناصر مهم جذب گردشگر چون مناظر طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه دار می تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت های در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام های بلند و استواری بردارد.

ادامه مطلب ...

باغ فین کاشان

موقعیت باغ فین- کاشان
شهر کاشان در حاشیه کویر ،در فاصله 220 کیلومتری جنوب شهر تهران و 86 کیلومتری جنوب شهر قم واقع است. مختصات جغرافیایی آن 51 درجه و 27 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی است و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد بین 940 تا 1130 متر می‌باشد.ناحیه فین یکی از تفرجگاه‌های اطراف کاشان است و می‌توان نسبت ناحیه فین به کاشان را مانند منطقه تجریش به تهران دانست. ناحیه‌ای که باغ فین در آن قرار گرفته‌است، به نام فین کوچک معروف بوده و موقعیت آن در جنوب غربی شهر کاشان می‌باشد. باغ تاریخی فین در منتهاالیه جنوب شرقی جاده فین (خیابان امیرکبیر) در شهر کاشان و در مجاورت مظهر چشمه تاریخی سلیمان قرار گرفته‌است. در گذشته در ناحیه فین منظومه‌ای از باغ‌ها وجود داشته که باغ فین با اهمیت‌ترین و در حقیقت نگین آن منظومه بوده‌است.

ادامه مطلب ...

ارتفاعات هزارپله شهرستان مینودشت

تصاویر زیر منتخبی از عکسهاییست که دوستان بنده در اولین اردوی گروه کوهنوردی ساینا گرفتن.

البته راجع به نام هزار په باید عرض کنم که در مسیر برگشت از پله های مذکور طی طریق کردیم؛ اما بیشتر از ۳۰۰ تا پله ای که ما شمردیم پله دیگه ای نبود .

جای همه دوستان خالی .


ادامه مطلب ...