سم ،دومین غار عمیق‌ایران در گلستان

جام جم آنلاین: دومین غار عمیق کشور با عمق 375 متر با عنوان «سم» در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین بخش گالیکش استان گلستان کشف شده است.




ادامه مطلب ...

راه اندازی 6 کمپینگ گردشگری در استان گلستان

جام جم آنلاین: احمد تجری مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: تاکنون شش کمپینگ در تفرجگاه های استان بهره برداری شده است.


ادامه مطلب ...

23 رشته صنایع دستی در گلستان منسوخ شده است

عالی در گفتگو با خبرنگاران:
23 رشته صنایع دستی در گلستان منسوخ شد
جام جم آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: 23 رشته صنایع دستی در استان منسوخ شده است اما در سال گذشته چهار رشته احیا شد.
ادامه مطلب ...

موزه توپ کاپی ترکیه


موزه توپکاپی استانبول

قصر «توپکاپی» یکی از چند موزه عظیم و باشکوه جهان است که در استانبول پذیرای توریستهای اقصا نقاط دنیاست بنای این اثر به سال 1478 بر می‌گردد این اثر عظیم و باشکوه یادآور حکومت سلاطینی است که نزدیک به چهار قرن در آن می زیستند.سلطان محمد فاتح پس از فتح استانبول در سال 1453 نخستین کاخ خود را در میدان بایزید(محل کنونی دانشگاه استانبول) و دومین آن را با عنوان سرای جدید و در مساحت 82 هزار متر مربع در محل فعلی موزه توپکاپی سرای بنا نهاد. موزه سه حیاط اصلی دارد که از سه دروازه (باب همایون، باب السلام، و باب السعاده) می‌توان داخل آنها شد. در این موزه البسه سلاطین، آثار ارزشمند متعلق به کاخ های سلطنتی (از جمله تخت نادرشاه)، تابلوهای نفیس نقاشی، جواهرات، مینیاتورهای ارزشمند (از جمله شاهنامه فردوسی)، اشیایی منتسب به حضرت محمد (ص) نیز در آن نگهداری می‌شود همچنین نسخه‌های خطی و کلکسیونی از اسلحه در آن وجود دارد.

تصاویر مربوط به این موزه را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید .

ادامه مطلب ...

کوروش کبیر ( ذوالقرنین )

پیشگفتار چاپ اول کتاب به قلم استاد سعید نفیسی

 

روزی ناگهان دانشمندی بزرگ با نیروی دانش و فراست و روشن بینی با دیدگان شکافنده ی خرد و بینش خویش بدان حقیقتی که قرن ها در حجاب بوده است، پی برده و بارقه ای از فکر توانای خویش بر آن تابیده و حقیقت روشن  را از پشت پرده ی ظلمانی بیرون کشیده است . بهترین شاهد آشکار بحث بسیار جالب و بسیار عالمانه ایست که ترجمه ی آن در این صفحات به دست خوانندگان است . از روزی که در مصحف شریف ذکری از ذوالقرنین رفته است، همه مفسرین و مورخین و دانایان اسلام در تحقیق عصر و زمان و شخصیت کسی که در قرآن به آن اشارت رفته است بحث ها کرده و کاوش ها پیش گرفته و رنج های جانکاه بر خویشتن هموار کرده اند.


ادامه مطلب ...

دل خوش ازآنیم که حج میرویم‏

دل خوش از آنیم که حج میرویم

 

غافل از آنیم که کج میرویم

 

کعبه به دیدار خدا میرویم

 

او که همینجاست کجا میرویم


حج بخدا جز به دل پاک نیست


شستن غم از دل غمناک نیست


دین که به تسبیح و سر وریش نیست


هرکه علی گفت که درویش نیست


صبح به صبح در پی مکر و فریب


شب همه شب گریه و امن یجیب

 

ادامه مطلب ...

سفرنامه ما ( دشت حلقه )

برای اولین بار تو این سه سال دوره دانشجوییمون بالاخره تونستیم یه اردو بریم بدون آقا بالاسر ولی با محافظ . این اردو امتحان عملی یکی از واحدهای درسی رشتمون بود که با برنامه ریزی بچه ها بصورت  تور گلستان گردی اجرا شد.

خوشبختانه اینبار کسی از دانشگاه نتونست جلو پامون سنگ بندازه، چون این اردو جزو واحدهای عملی مون بود و چه  میخواستن و چه نمی خواستن باید مارو می بردن که رفتیم و به کوری چشم حسودان و معاندین خودمون که هربار، هزار جور اما و اگر میاوردن و صدجور خط و نشون واسمون می کشیدن، این تور برگزار شد و به سلامت رفتیم و به سلامت و بدون هیچ مشکلی هم برگشتیم . حالا بخونید ادامه ماجرا رو ...

ادامه مطلب ...