سفرنامه ما ( گرگان )

در ادامه مسیر سفر خود پس از آبشار زیبای کبودوال راه خود را به سمت گرگان ادامه دادیم و ابتدا به موزه و سپس امامزاده عبدالله گرگان  قدم گذاردیم .

از آنجا که در کل قصد انتقاد را دارم پس از معرفی موزه به سراغ کار خود می روم.


موزه گرگان :


موزه گرگان با دارا بودن آثار و اشیای باستانی، گنجینه باارزش این استان است.

این گنجینه در سه طبقه شامل بخش سنگ‌نوشته‌ها، اشیای اهدایی و بخش مردم‌شناسی است.

در خزانه گنجینه گرگان، بالغ بر هفت هزار قلم اشیا و آثار قدیمی نگهداری می‌شود که این اشیا از حفاری‌های علمی به دست آمده و یا اهدایی افراد و هنرهای دستی مناطق مختلف است.

در بخش سنگ‌نوشته‌های گنجینه گرگان که در محوطه حیاط آن قرار دارد سنگ‌مزارهایی از قرن هشتم تا دوازدهم هجری قمری موجود است.

حیاط این موزه دارای سه رواق است که برای نصب سنگ‌مزارها طراحی شده است.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین این سنگ‌مزارها از نوع گهواره‌ای، ایستا و محرابی است که بر روی بسیاری از آنها آیاتی از کلام‌ا.. مجید، صلوات، احادیث، اشعار، نام متوفی و تاریخ فوت حک شده است. 





برخی از این نوع سنگ‌مزارها هنوز در برخی از روستاهای استان گلستان همچون "زیارت" گرگان و "آق‌امام" بندرترکمن وجود دارد و نمونه‌ای از آنها به مکان موزه منتقل شده است.

در بخش باستان‌شناسی موزه نیز اشیایی نگهداری می‌شود که از پیشینیان به جای مانده است و جلوه‌ای از زندگی آنان در قالب ظرفی زیبا با دیگر آثار نمایان است.

در این بخش آثاری وجود دارد که گذشتگان برای رفع نیازهای روزمره و یا با فکری فراتر و با نگرشی زیباپسندانه درست کرده‌اند که در حفاری‌های علمی به دست آمده است.

این آثار در دوره‌های پیش از تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی عرضه شده است و هر یک بخشی از تاریخ هفت هزار ساله ایران زمین و گلستان را حکایت می‌کند.

ظروف سفالی، چنگ، ابزارهای مفرغی، زیورآلات طلایی و مفرغی، ظروف کتیبه‌دار، آبگینه‌های زیبای دوران عیلامی و سکه‌هایی از دوره‌های اشکانی تا قاجاریه نمونه‌هایی از آثار عرضه شده در بخش باستان‌شناسی گنجینه گرگان است.

در این بخش کلیه اشیایی که از حفاری‌های علمی به دست آمده است نگهداری می‌شود که قدیمی‌ترین اثر به دست آمده در این منطقه، تکه سفالی از هزاره هشتم است که در حفاری‌های "آق‌تپه" کشف شده است.
همچنین سفال‌ها، جام‌ها، ظرف‌های قرمز و خاکستری، خنجر، سرنیزه، دستبندهای مفرغی و سفالینه‌های جرجان از دیگر آثار ارایه شده در این بخش موزه گرگان است.

در بخش مردم‌شناسی نیز، غرفه‌های گوناگون از زندگی مردم در بخش‌های کشاورزی، دامداری، سوارکاری، بافندگی، فلزکاری، روشنایی، طب سنتی و پوشاک و زیورآلات وجود دارد.
به گفته وی، با نگاهی کوتاه به این بخش می‌توان زندگی ساده انسان‌هایی را نظاره کرد که در عین سادگی نشان از خلاقیت و هنر دارد.

در گنجینه گرگان همچنین اشیای اهدایی از افراد مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
به گفته وی، این اشیا نشانگر باورها و اعتقادات بوده است که بعضی از آنها در معرض خطر نابودی قرار داشت و از سوی افراد به موزه اهدا شد که در موزه گرگان با نام افراد حفظ و به صورت دوره‌ای در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

موزه گرگان در اردیبهشت ماه سال ‪ ۴۳‬با ‪ ۱۵۲‬قلم اشیای باستانی در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر فعلی گرگان افتتاح و تا سال ‪ ۶۱‬نیز در همان مکان دایر بود.
ساختمان فعلی این موزه در حیاطی به وسعت یک هزار و ‪ ۲۰۰‬متر مربع در خیابان شهدای گرگان قرار دارد.
این مکان که پیش از این، به عنوان "گنجینه سنگ‌مزار" افتتاح شده بود، در بهمن ماه ‪ ۶۷‬با افزودن اشیای باستان‌شناسی و مردم‌شناسی به صورت گنجینه منطقه‌ای درآمده است.




موزه گرگان شامل آثار زیبا و با ارزشی بود، اما چیزی که در این موزه جای درستی نداشت آثار و اشیا این موزه بود.موزه اسما متعلق به گرگان بود ولی بیش از 80 درصد آثار اون متعلق به گنبد و منطقه تاریخی جرجان و دیگر مناطق تاریخی استان و بعضا هم از شهرهای استان مازندران بود.

بهتر بود که مسئولین استان این موضوع را هم مدنظر خودشون قرار می دادند و بجای انحصارطلبی برای نام موزه با توجه به ماهیت آثار، لااقل نام گلستان را برای این مکان انتخاب می کردند تا کسانی که از نقاط دیگر کشور و استان به این مکان پا می گذارند بعد از دیدن آثار موزه به این فکر بیفتند که : بیشتر آثار و اشیا این موزه که متعلق به شهرهای دیگر است ، پس چرا نام گرگان را بر آن نهاده اند ؟!! )













 آخرین مسیر ما، بهشت گمنام گلستان
ارتفاعات درازنو
برج رادکان
منتظر باشید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد