بلندترین برج آجری جهان در گنبد انحراف دارد




روزنامه ایران نوشت:
لیزراسکن انجام شده در سال گذشته از وجود انحراف برج قابوس به سمت شمال غرب خبر می دهد. براین اساس این اثر ارزشمند مستلزم مطالعات سازه ای و معماری است.
حمید عمرانی رکاوندی مدیر پایگاه میراث فرهنگی استان گلستان در بازدید خبرنگاران از این بنای تاریخی با اشاره به روند شهرسازی و ساخت و سازهای پیرامون برج و در پی آن نیاز به آب و فاضلاب، افزود: به دلیل نفوذ آب به سمت پائین تپه و ضرورت تعیین وضعیت رطوبتی آن، این عملیات در دستور کار قرار گرفته است.



وی با بیان اینکه در حال حاضر گنبد قابوس تعیین حریم شده است، بیان داشت: در صورت تامین اعتبار لازم، جلوگیری از آلوده سازی و آزادسازی فضای پیرامون انجام می گیرد. به گفته این مسئول در میراث فرهنگی استان گلستان همچنین فضاسازی و ایجاد استراحتگاهی برای محوطه گنبد قابوس را پیش بینی کرده است. وی اضافه کرد: به دلیل آسیب های طبیعی، جوی و فضولات پرندگان و رشد گیاهان در دیوارهای برج عملیات مرمت اضطراری آن به مدت سه ماه با نصب داربست پیرامون بنا انجام شده و در این عملیات تمام بندها و آجرهایی که با خاک و نخاله حیوانی پر شده تخریب و پس از ضدعفونی با مواد شیمیایی با مواد نانو بی رنگ پوشیده شد.ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی در دست اقدام است.

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام مطلب خیلی مفید و جالبی بود دوست عزیز با یه شعر در مورد آلودگی هوا بروزم خوشحال میشم سر بزنی منتظر خضور گرمت هستم

سلام بر آقا پویان
بنده سر زدم و شعری که گفتین رو هم خوندم .
با اجازتون میخوام اون شعر رو اینجا هم قرار بدم تا ما شمال شرقی ها هم بدونیم شما چی می کشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد