آخرین یادداشت محمد علی اینانلو

 طبیعت ایران دارد از بین می‌رود. ما آخرین نسلی هستیم که می‌توانیم طبیعت بی‌نظیر این کشور را نجات دهیم.


چه کاری از ما که خاک بیابان را خورده ایم برمی‌‌آید تا با شما که حکم ریاست گرفته‌اید همکاری کنیم. آیا واقعا فقط «صداقت» برای حفظ طبیعت کشوری که جزو پنج کشور برگزیده جهان است کافی است؟

واقعیت این است؛ کسی که می‌خواهد طبیعت این کشور را حفظ کند باید از جنس خود طبیعت باشد. ایران همه طبیعت‌ها را از گرم و سرد و سخت و لطیف و کوهستانی و کویری و جنگلی و دریایی و تالابی دارد. طبیعت ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد؛ آنچنان که بیش از ربع قرن تمامی ناملایمت‌ها را تحمل کرده و هنوز زنده است.

هنوز پلنگ در آن می‌غرد، هنوز گور در آن می‌تازد، هنوز یوز در آن می‌خرامد، هنوز افرا سرپاست، هنوز بلوط میوه می‌دهد و هنوز خلیج فارس آبی است. بیایید برای حفظ همه اینها از جنس خود اینها باشیم، از کوره در نرویم، صبور باشیم و با ظرفیت. ما آخرین نسلی هستیم که می‌توانیم طبیعت این کشور را نجات دهیم.


آری، طبیعت ایران، تاریخ ایران، میراث فرهنگی و معنوی ایران از جنگل زیبا ودارای میراث طبیعی  گلستان که هر ساله به بهانه های واهی ساخت و تعریض جاده درختان آن را نثار کارخانه های چوب بری و نئوپان می کنند تا مگر گوشه ای از هزینه ها را جبران کند گرفته تا با تعریض جاده ای که از صدها مسیر دیگر هم می توان آن را امتداد داد، آغزی باشد برای تلف شدن هر روزه حیواناتی که این جاده را آرمگاه ابدی خود می یابند. از کوروش و آرامگاهش که به بهانه ساختن سدی که بیشترین منفعتش خشک شدن سفره های آب زیرزمینی است که در مسیر سابق جریان آب سیراب می شدند و امروز از پس رطوبتی که بر آرامگاهش می نشیند گل و سبزه، درزهای آجرهای مقبره اش را مزین می کنند .


آری، میراث ما رو به نابودی است .

اگر فردای سالم می خواهید، اگر می خواهید ایران را بهتر از آن که امروز داریم پیشکش فرزندانتان کنید، امروز به فکر باشید و برای آبادی این خاک تلاش کنید و دل بسوزانید .

نظرات 1 + ارسال نظر

بنام خداوند کیوان و ناهید ومهر
با درود
به راستی طبیعت مرد ایران است .
جا دارد از شما هم تشکر کنم که این سخنان را که همچون ایران زیباست در وبلاگ خود قرار دادی .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد